Får en bostadsrättsförening höja årsavgiften på grund av låg köpeskilling?

Hej! Jag har nyligen sålt min bostadsrätt till min mor. Enligt värderingen uppgick bostadens värde till cirka 2 000 000 kr. Jag sålde den dock för 1 100 000 kr (samma pris som jag köpte den för) då jag inte ville göra en ekonomisk vinst på min egen mor. Föreningen menar dock att jag har sålt lägenheten för billigt och har därför höjt hennes månadsavgift. Det är bara hennes avgift som har höjts, inte någon annan medlems. Jag förstår att föreningen har rätt att bestämma månadsavgiftens storlek och höja den om det behövs för bl.a. särskilda insatser. Det jag undrar är om föreningen har rätt att höja avgiften bara för att en medlem i föreningen köpt sin lägenhet förhållandevis billigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ur något avseende ska utveckla eller tydliggöra svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

I grund och botten är svaret på din fråga väldigt enkelt. Det föreningen gjort gentemot din mamma är olagligt och, vill jag påstå, oacceptabelt ur ett moraliskt perspektiv. Föreningen och styrelsen har i princip ingenting att säga till om avseende vilket försäljningspris som en köpare och en säljare kommer överens om. Du hade kunnat skänka bort lägenheten till din mamma och det hade på intet vis varit en angelägenhet för föreningen. Något annat vore ologiskt, eftersom föreningen inte tjänar några pengar på överlåtelser.

Rent juridiskt har styrelsen brutit mot det som brukar kallas "likhetsprincipen". Likhetsprincipen innebär att alla medlemmar i föreningen, så långt det är möjligt, ska behandlas neutralt. Om det förekommer negativ särbehandling har den medlem som drabbats av "diskrimineringen" möjlighet att gå till domstol och få det aktuella beslutet ogiltigförklarat. Att det är olagligt att tillämpa olika årsavgifter på medlemmar på basis av vad de betalat för sina lägenheter bedömer jag som självklart.

Min rekommendation är att du och/eller din mamma tar en kontakt med styrelsen och upplyser dem om att höjningen av årsavgiften står i direkt strid med en grundläggande rättsprincip på föreningsområdet. Om detta inte leder till omedelbar korrigering av beslutet tycker jag du ska ta en kontakt med en jurist för närmare utvärdering av situationen. Mina duktiga kollegor på Lawline hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare