FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/02/2015

Får en boendeförälder själv välja dagis?

Hej!

Jag och min sambo är i en vårdnadstvist. Barnen är 2 år och 8 mån. Vi har hittills bott i pappans lägenhet och äldsta barnet har börjat dagis där nära. Nu har tingsrätten bestämt efter första förhandling att barnen skall bo hos mig (mamma). Jag undrar om jag som boendeförälder kan byta dagis? I samma kommun? Till annan kommun? Vad har man för rättigheter som boendeförälder? Min dotter har varit borta från dagis i snart 3 mån då vi befinner oss i skyddat boende. Vad händer om hon förlorar dagisplatsen vilket hon gör efter 3 mån. Kan jag då lättare byta dagis till närliggande kommun utan pappans tillåtelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om du och pappan har gemensam vårdnad om barnen har ni båda rätt att bestämma i frågor som rör barnens personliga angelägenheter (6 kap. 11 och 13 §§ föräldrabalken), t.ex. val av skola för barnen. När det gäller val av dagis är det lite mer oklart vad som egentligen gäller. Boendeföräldern har rätt att ta beslut ensam i frågor som ingår i den dagliga omsorgen, som t.ex. barnets sovtider och hur barnet ska tillbringa sin fritid. Vissa anser att var barnet ska gå på dagis ingår i den dagliga omsorgen, eftersom det är en viktig del i att få vardagen att fungera för boendeföräldern och barnet. Enligt Justitieombudsmannen ska boendeföräldern i normalfallet kunna besluta ensam om valet av dagis. Undantag kan vara om boendeföräldern vill välja ett dagis som ligger långt från boendekommunen eller ett dagis med t.ex. religiös inriktning. I sådana specialfall krävs båda vårdnadshavarnas godkännande.

En dagisplats som inte ligger alltför långt från bostadskommunen och inte har någon särskild inriktning bör du därför själv kunna byta till utan pappans tillåtelse.

Hoppas det löser sig för er!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare