FrågaARBETSRÄTTSjuk 21/02/2018

Får en arbetsgivare avslöja uppgifter i läkarintyg till facket?

När jag skickar mitt läkarintyg till

min arbetsgivare som innehåller

känsliga uppgifter om hur jag mår

efter en allvarlig arbetsolycka

att jag känner mig djupt kränkt

och sårad .

Ledningen reagerar kraftigt på

innhållet av läkarintyget och kontaktar

mitt fackombud samt att mitt fackombud tar i sin tur kontakt

med min läkare utan min fullmakt

läkaren tar bort delar av den text

av att jag upplever mig djupt kränkt

och sårad och skriver även in detta

i journalen utan mitt samtycke.

Jag lider av smärtor svår deprission sam postraumatiskstress

efter olyckan.är det här brott mot

tystnadsplikten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När är det ett brott mot tystnadsplikten?
I 18 § sjuklönelagen står det att arbetsgivaren inte "obehörigen" får avslöja uppgifter som finns i ett läkarintyg. Det innebär att det krävs att det kan uppkomma skada för att det ska vara ett brott mot tystnadsplikten att avslöja uppgifter.

Vad innebär skada?
Kravet på skada är högt ställt, alltså går det inte att bara hänvisa till avsaknad av samtycke. Oftast krävs det att det rör sig om uppgifter som typiskt sett är känsliga, exempelvis transsexualitet, homosexualitet, HIV och liknande. Men man tar även hänsyn till omständigheter i det enskilda fallet, exempelvis i vilket sammanhang och till vem uppgifterna lämnats ut. I ditt fall rör det sig om läkarintyg i anledning av en arbetsplatsolycka, vilket gör att det är fullt rimligt och naturligt att facket får ta del av uppgifterna eftersom facket också oftast blir inblandade när sådant händer på en arbetsplats. Att arbetsgivaren kontaktat dem med uppgifterna i syfte att de ska försöka ändra något i din journal förändrar inte den bedömningen. Att röja uppgifterna i sig har ju som sagt inte inneburit någon skada (utan det är vad facket gjort med uppgifterna efteråt som du möjligtvis inte varit nöjd med) och framförallt är det inte orimligt att blanda in facket i anledning av en arbetsplatsolycka. Detta är alltså inte ett brott mot tystnadsplikten.

Vad kan du göra?
En läkare behöver inte samtycke från dig för att skriva saker i din patientjournal. Nu vet jag inte varför läkaren tog bort stycket och hur det exakt ser ut i din journal nu, men om en uppgift har rättats måste det skrivas i journalen (3 kap. 14 § andra stycket patientdatalagen). Vad du kan göra är därför att ringa till din läkare och säga att du tycker att det är en felaktig rättelse och att uppgifterna om att du känner dig kränkt och sårad ska stå kvar i din journal (3 kap. 8 § patientdatalagen). Utöver det tycker jag även att du borde ta kontakt med ditt fackförbund på central nivå och fråga om det var lämpligt av ditt fackombud att ringa till din läkare för att få henom att ändra i journalen.

Behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline på nummer 08-533 300 04. Vi besvarar samtal måndag till fredag från 10.00 till 16.00.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare