FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/08/2017

Får en 17-åring sälja alkohol i en bar?

Får en 17åring SÄLJA Alkohol i en bar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, en 17-åring får stå i bar och sälja alkohol (Prop. 2009/10:125 sida 158), däremot får en 17-åring inte själv bedriva näringsverksamhet som innefattar försäljning av alkohol (3 kap. 6 § alkohollag).

Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång du har en juridisk fråga! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar! Mer info finner du där du ställde den här frågan.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare