Får chefen dra in mina arbetspass och vägra att betala ut min lön under uppsägningstiden?

hej!

Jag blev uppsagd den 23/2 och har därmed en månad uppsägningstid. Men från och med den 11/3 - 13/3 var jag sjuk och idag på kvällen den 13/3 fick jag ett sms där han skrev han att jag inte kommer få min lön och att jag inte får komma tillbaka och jobba dem sista dagarna på min uppsägningsmånad. Nu undrar jag om detta är okej för han att göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du bör ha rätt att få ut såväl lön som sjuklön, men det är beroende av vilken anställningsform du har.

För arbetsrätten gäller lagen om anställningsskydd (LAS) och i vissa avseenden även kollektivavtal. Enligt 12 § LAS har en arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Regeln finns för att skydda dig som arbetstagare, så att du inte plötsligt står utan inkomst. Av regeln framgår att du har rätt att få ut din lön fram tills att anställningen tar slut, men även att arbetsgivaren kan bestämma att du inte ska jobba under din sista tid i anställningen. Du blir i så fall arbetsbefriad, med bibehållen lön.

Enligt 1 § lagen om sjuklön har en arbetstagare rätt att under sjuktiden behålla sin lön och andra förmåner. Din arbetsgivare får inte vägra att betala ut din lön. Gör hen det så är det ett allvarligt kontraktsbrott, och du får i så fall en fordran mot din före detta arbetsgivare.

Du har inte skrivit vilken anställningsform du har. Jag utgår från att du är tillsvidareanställd, enligt 4 § LAS. Om du däremot är visstidsanställd eller tillsvidareanställd ser reglerna annorlunda ut, se 5 § LAS. För så kallade "timanställningar" och "behovsanställningar" är arbetstagaren inte alltid är garanterad arbete utan anställs tekniskt sett vid varje arbetstillfälle. I så fall är du inte garanterad arbetspasset, lönen eller sjuklönen.

Jag råder dig att ta kontakt med din chef för att få ut din lön. Om din chef inte är medgörlig så kan du vända dig ditt fackförbund för stöd, samt till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Här kan du läsa mer om betalningsförelägganden.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare