Får chef sprida uppgifter om anställdas brottsliga gärningar?

Hej. Får en chef sprida ut information till en anställd om de övriga anställda huruvida de förekommer i belastningsregistret och pga vilka orsaker dem förekommer där?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt brottsbalken 5 kap. 1 § 1 st. gör sig den som lämnar uppgifter till andra om att någon är brottslig skyldig till brottet förtal. Din chefs agerande är alltså ett skolboksexempel av förtalsbrottet sett enbart till bestämmelsens första stycke. Enligt andra stycket gäller dock att ansvar inte ska utdömas om vissa förutsättningar är uppfyllda. För det första krävs att personen var skyldig att uttala sig eller att det på annat sätt var försvarligt att personen lämnade uppgiften. För det andra krävs att uppgiften var sann eller åtminstone att den som lämnade uppgiften hade skälig anledning att tro att den var sann. Beroende på situationen på din arbetsplats kan det kanske vara försvarligt att lämna de uppgifter som har lämnats. Utan att veta mer kan jag dock inte göra en närmare bedömning.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare