Får bostadsrättsförening neka arvinge medlemskap?

Hej! Min mor är svårt sjuk i lungcancer och gar givit mig sin bostadsrätt som gåva . Hon vill förenkla processen innan sin bortgång för avyttring och praktiska hanhavanden av ekonomin. Hon kan inte bo hemma längre. Jag är enda barnet och det finns inget testamente.

Bostadsrättsföreningen vill inte godkänna mig som medlem. Behövs Det för ägandet? (Endast 100 000 finns i lån på ett värde ca 2.5 milj )

Kan de vägra och på vilka grunder? Vad händer när man ärver en bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man har en bostadsrätt äger man inte själva lägenheten utan man äger en andel i föreningen och en nyttjanderätt till den specifika lägenheten som man bor i. Detta är en vanlig missuppfattning som många har. Således är man beroende av medlemskap i en förening för att få utnyttja lägenheten.

Bostadsrättsförenings rätt att neka medlemskap

En bostadsrättförenings rätt till att neka en person inträde i föreningen är inte alltför omfattande. Dels ska kriterier i stadgarna vara uppfyllda för att medlemskap ska accepteras t.ex. att det inte ska vara en juridisk person eller att man ska ha för avsikt att bo i lägenheten, dels ska den som ansöker om medlemskap kunna godtas som bostadsrätthavare. Det andra innebär att exempelvis att personen som ska få medlemskap kan nekas om denne inte har betalningsförmågan att betala avgiften eller är en oskötsam person. I undantagsfall finns det i vissa bostadsrättsföreningar stadgar att personer måste uppnått viss ålder för att bo i deras bostadsrätter. Någon annan form av diskriminering är inte tillåten. Utöver det som föreskrivits kan en förening inte neka en person medlemskap i föreningen enligt 2 kap. 3 § bostadsrättslagen.

Således om inget av ovanstående fall passar in på dig såsom att du skulle vara insolvent (ej betalningsduglig) eller det är någon form av specialboende med mera, ska föreningen inte neka dig tillträdde.

Angående förvärv av bostadsrätt genom arv

I 6 kap. 2 § bostadsrättslagen föreskrivs det att om en bostadsrätt har förvärvats genom bl.a. arv och förvärven inte antagits som medlem, får föreningen uppmana förvärvaren att denne inom sex månader från uppmaningen eller längre tid, om det angetts i föreningens stadgar, visa att någon som inte får vägras inträde i föreningen har förvärvat bostadsrätten och sökt medlemskap. Det innebär alltså att man har sex månader på sig att bevisa att man inte får vägras inträde. Exempelvis får en förening inte vägra dig inträde bara för att du har ärvt lägenheten.

Om uppmaningen inte följs, får bostadsrätten tvångsförsäljas enligt 8 kap. bostadsrättslagen för förvärvarens räkning. När bostadsrätten tvångsförsäljs gör detta för innehavarens räkning. Således om detta skulle hända skulle vinsten tillfalla dig. Denna bestämmelse gör alltså att förvärvet av bostadsrätten är giltig även om du som förvärvare inte blir godkänd som medlem. Men du kommer inte att få utöva bostadsrätten utan tidsbegränsningen på sex månader gäller.

Eftersom föreningen nekar dig medlemskap kan du ansöka att föreningens beslut prövas av hyresnämnden och som sista instans hovrätten. Nackdelen med detta är att processen kan ta tid och om inte du skulle vinna bifall kommer lägenheten även i detta fall tvångsförsäljas i enlighet med 8 kap. bostadsrättslagen.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare