Får banken ge ut uppgifter och kan jag bli vräkt om någon annan betalar hyran åt mig?

Får hyresvärden ta redan på vem som betalat hyran till en hyreslägenhet? Om det är någon annan som betalat hyran än den som hsr kontraktet, är det underlag för uppsägning? Hyresvärden ser ju inte vems konto som betalat hyran, har inte då banken brutit mot banksekretesslagen när de ger ut den infon till hyresvärden.

Tacksam för svar till nästan vräkt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att någon annan än den som bor i lägenheten betalar hyran är inte grund för vräkning.

Banksekretessen regleras i lagen om bank- och finansieringsrörelse (2004:297) och omfattar alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Uppgiften att en viss person är eller inte är kund i banken omfattas också av sekretessen och får inte röjas obehörigt.

Har banken lämnat ut uppgifter har de sålunda brutit mot sekretessen. Jag rekommenderar att du först kontaktar din bank för att efterhöra om de gjort detta. Oavsett vad så kan du inte vräkas, även om hyresvärden fått reda på betalningsuppgifter.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare