Får arbetsgivare hålla inne lön som kvittning mot skuld?

mellan 25-28 juli började jag min semester och det var för en månad framöver. sedan efter att min semester tagit slut så blev jag studieledig. min ansökan om studieledighet blev godkänd av min chef och den sträcker sig tre år framåt. jag jobbade en månad i juli 2014 och den 25-26 juli fick jag veta att min arbetsgivare menar att jag inte kommer att få ngn lön eftersom jag har enligt dem en skuld till dem sedan sempter 2013. jag har ju inte förväntat mig om att få en lön 1 2månader efter att min sista arbetsdag blev klar juli månad, jag såg inte att det var en löneutbetalning. nu 10 månader efter så fick jag reda på detta med skulden och företaget betalade inte ut ngn lön till mig. måste jag betala tillbaka, vad för rättigheter har jag. kan jag få min lön utbetalt för juli 2014.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förutsatt att du har en skuld till arbetsgivaren är det som har inträffat som jag förstår det att arbetsgivaren har kvittat den skulden mot din lön. Hur skulden har uppkommit och om den verkligen existerar låter jag vara osagt då det inte framgår av beskrivningen.

Huvudregeln enligt 1 § lagen om arbetsgivares kvittningsrätt är att arbetsgivare ej får kvitta en fordran hos arbetstagaren genom att göra avdrag på arbetstagarens lön. Vissa undantag följer dock av nämnda lag. Av 2 § följer att sådan kvittning får ske om arbetstagaren har medgivit det eller enligt 3 § 1 st. om arbetstagaren antingen har samtyckt till att kvittning får ske genom någon form av avtal eller om skulden består i ersättning för skada som arbetstagaren uppsåtligen har vållat i tjänsten. Enligt 3 § 3 st. kan kvittning även ske om så medges i ett gällande kollektivavtal.

Även om kvittning får ske enligt någon av de ovan nämna undantagsbestämmelserna får det bara ske i den mån arbetstagarens och dennes familjs försörjning kan ske vilket följer av 4 §.

Av 8 § följer att arbetsgivaren är skyldig att ersätta eventuell skada som arbetstagaren har lidit till följd av att kvittning har skett på något annat sätt än vad som anges i lagen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare