Familjerättsliga handlingar vid sambos husköp

Hej, Jag och min särbo ska nu köpa ett gemensamt hus där vi ska äga 50 % var. Jag har 2 barn min särbo 4 barn. Vad ska vi tänka på och vad är det för dokument vi behöver skriva mellan oss. Om vi köper huset och vill också skriva något papper för att ingen ska behöva gå ifrån huset om någon av oss går bort.

Lawline svarar

Hej!

När man blir sambo kan man tänka på om man är i behov av ett samboavtal, se 9 § sambolagen. Om ni äger huset 50/50 och även vill dela det så vid en separation behövs inget samboavtal, då det blir resultatet av en tillämpning, 14 § sambolagen.

Viktigare för er är att upprätta ett testamente. Sambor ärver inte varandra enligt lag, varför ett testamente är nödvändigt för att ni ska kunna ärva varandra. En inskränkning i ert fall är att era respektive barn har rätt till laglott, 7:1 ärvdabalken (ÄB). Om ni testamenterar över mer än hälften av er kvarlåtenskap så kan barnen kräva ut sin laglott, 7:3 ÄB, vilket resulterar i att testamentet inte kommer kunna följas fullt ut. Det är dock en bättre lösning än att inte ha ett testamente alls. Om ni vill ha hjälp med upprättande av ett testamente så kan ni använda er av vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Ett alternativt sätt till testamente att ordna så att andra sambon kan bo kvar i huset när någon av er dör är att teckna livförsäkringar med varandra som förmånstagare. Då avtalar ni med ett försäkringsbolag att en viss summa ska falla ut till andra sambon vid ett dödsfall, vilken summa kan möjliggöra för sambon att köpa ut barnen ur huset. Livförsäkring kan också användas som komplement till testamente, då testamente inte är tillräckligt om förordnandet om huset inkräktar på laglotten och efterlevande sambo inte själv har pengar att köpa ut barnen. För information om villkor och liknande bör ni vända er till olika försäkringsgivare.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare