Familjerätt - efterarv, testamente

Hej, Jag undrar hur efterarv och arv ska fördelas. Vi är två hel syskon. Våra föräldrar var gifta. Vår pappa gick bort för några år sedan. Enligt den bouppteckningen fanns det inget testamente. En försäkring om 270 tkr tillföll vår mamma. Det totala giftorättsgodset uppgick till 500 tkr (Pappas del utgjorde 350 tkr). Nu har även vår mamma gått bort. Hon efterlämnar en försäkring med mig och min syster som förmånstagare värd 270 tkr. Övriga bankmedel värda 500 tkr. Och en bostadsrätt som vi säger är värd 800 tkr. Det finns ett testamente som säger att vi barn ska få vår laglott och att resten ska fördelas på de 5 barnbarn som finns. Hur stor del ska var och en av oss få?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637). Här nedan kommer jag att hänvisa till paragrafer för att du enkelt själv ska kunna använda länken här ovan och själv läsa bestämmelserna.

Då din mamma var i livet vid din pappas bortgång så tillföll kvarlåtenskapen henne vid hans bortgång eftersom ni är deras gemensamma barn enligt 3 kap 1 § ÄB. Din pappas giftorättsgods ärvdes alltså av din mamma med fri förfoganderätt vid hans bortgång och kommer att tillfalla er syskon vid hennes bortgång enligt principen om efterarv som finns i 3 kap 2 § ÄB.

Det som ni kommer att erhålla enligt principen om efterarv är den andel som beräknas genom att vad din mamma ärver från din pappa med fri förfoganderätt, sätts i relation till din mammas hela förmögenhet efter bodelning och arv.

Fri förfoganderätt innebär att din mamma fritt kan förfoga över den ärvda kvarlåtenskapen från din pappa, med ett undantag, hon får inte testamentera bort den egendomen eller fördela den genom testamente, vilket jag återkommer till nedan när jag behandlar frågan om din mammas testamente.

Det resulterar i att 350 000 kr har din mamma ärvt med fri förfoganderätt, 500 000 kr utgör sammanlagt giftorättsgods efter bodelning och arv från din pappa och 270 000 kr har hon erhållit som förmånstagare för försäkringen.

Din pappas andel vid hans bortgång = 350 000 (din pappas andel av giftorättsgodset) / 770 000 (totalt giftorättsgods + försäkringen) = 0.45454545

Kvarlåtenskapen vid din mammas bortgång:

Bankmedel 500 000

Bostadsrättslägenhet 800 000

(Försäkringen med er syskon som förmånstagare ska som huvudregel inte medtas i kvarlåtenskapen 14:7 st.1 FAL utan tillfaller er direkt) (se https://lagen.nu/2005:104#K14P7S1)

----------------------------------------------------------------------------------------

Kvarlåtenskapen utgör då 1 300 000 kr

Vad som då ska tilldelas er syskon enligt principen om efterarv efter er pappa beräknas genom att hans andel som jag tidigare räknat fram som är 0,45454 ska multipliceras med den kvarvarande kvarlåtenskapen efter er mammas bortgång dvs 1 300 000 = 590 902 kr

590 902 kr utgör alltså det som din mamma ärvt med fri förfoganderätt efter din pappa, det som nu ska fördelas till er syskon genom principen om efterarv.

Ni syskon ärver alltså 295 451 kr (590 902/2) vardera enligt principen om efterarv i 3 kap 2 § ÄB. Inget testamente fanns skrivet av din pappa utan arvsreglerna i 2 kap 1 § ÄB om att arvet ska fördelas lika mellan er syskon gäller.

Er mamma har skrivit ett testamente om vad hon önskar ska ske med kvarlåtenskapen efter hennes bortgång. Först vill jag kommentera att den efterlevande maken, din mamma, genom testamente inte får bestämma över den egendom som ska tilldelas den första avlidnes arvingar,, det vill säga de arv som ska tilldelas dig och din syster från er pappa. 3 kap 2 § 1 st sista meningen ÄB. Det framgår också ovan av min beskrivning av vad fri förfoganderätt innebär.

Alltså kan din mamma inte i sitt testamente bestämma över vad som ska ske med de 509 902 kr som ska tillfalla dig och din syster.

Din mamma har i sitt testamente möjlighet att disponera över de resterande 709 098 kr (1 300 000-509 902) som utgör hennes del av kvarlåtenskapen som hon innehar med full äganderätt.

Enligt grundregeln i 2 kap 1 § ÄB så är du och din syster bröstarvingar och tar lika stor lott.

Här finns ett testamente där er mamma önskar att ni ska erhålla er laglott, det vill säga hälften av er arvslott som följer av 2 kap 1 § ÄB, vad laglotten är följer av 7 kap 1 § ÄB.

Er arvslott hade i sammanhanget varit 709 098/2 = 354 549 kr för er vardera. Laglotten utgör hälften av detta, det vill säga 177 274.5 kr vardera.

Efter att du och din syster erhållit er laglott återstår alltså 354 549 kr kvar att fördela på de sätt som er mor önskade enligt testamentet, nämligen genom att barnbarnen erhåller lika stor del var av det som återstår av kvarlåtenskapen, det vill säga 70 910 kr var fördelat över de 5 barnbarnen.

Jag hoppas att jag med detta besvarat dina frågor. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare