Familjebilder publicerade utan samtycke

Hej I går fick jag reda på att min mamma under ett års tid driver ett instagramkonto , där hon publicerat mellan 50-100 bilder på vår familj. Vi står för ca 95% av innehållet på detta konto. -Är detta lagligt ? Jag kan tillägga att jag känner mig mycket kränkt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det brott som ligger närmast till hands är förtal enligt brottsbalken 5 kap. 1 §. Enligt bestämmelsen gör sig den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt skyldig till förtal. Även uppgifter ägnade att utsätta någon för andras missaktning är förbjudna enligt bestämmelsen. Innehållet på ett någorlunda normalt Instagramkonto når inte upp till kraven för att publiceringen ska klassificeras som förtal. I det medialt uppmärksammade s.k. ”Instagrammålet” spreds kränkande bilder och bildtexter som bedömdes vara så pass starka att förtal hade begåtts. Det rörde sig i det fallet om djupt kränkande anklagelser långt ifrån vardagliga familjebilder. I ditt fall förefaller inte något förtalsbrott vara för handen.

Själva fotograferingen kan i vissa fall utgöra brott mot den nyligen införda bestämmelsen i brottsbalken 4 kap. 6 a § om förbud mot kränkande fotografering. Det ska i sådant fall röra sig om foton tagna utan familjens vetskap och i en privat situation såsom i en bostad, ett omklädningsrum eller liknande. Då bestämmelsen är så pass ny (2013) finns ännu inte någon särskilt omfattande praxis och närmare vägledning därför svår att ge.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare