FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/07/2016

Falskt anklagande

Ang Polisanmälan.

Min hund bet grannens hund. Det är jag som oxå står som ägare och hade all kontakt osv med grannen ang vet kostnader osv.

Nu är det så att de anmält min sambo, som inte ens var hemma vid tillfället!! Inte ens haft någonting med detta att göra....är detta verkligen ok!?!

I anmälan står också att han ska anmäla till jordbruksverket att han äger hund (hon står ju på mej!)

Och även då fixa staketet så hon ej kan rymma (det åtgärda vi direkt.. Ett 2m högt plank)

Men kan man verkligen anmäla en annan människa så?!? Som inte var hemma!?? Har inte haft ngt ned detta göra!?? Då kan man ju princip anmäla vem fasen som helst för vad som helst!?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att polisanmäla någon mot bättre vetande är ett brott enligt Brottsbalken 15 kap 6 §. Detta kräver då att den som är anmäld är oskyldig och att den som angivit denne som brottslig har insett att en beaktansvärd risk för att denne är oskyldig förelegat.

Anmälan till jordbruksverket kan aktualisera bestämmelsen om falsk tillvitelse i Brottsbalken 15 kap 7 §.

Det är alltså inte lagligt att mot bättre vetande anmäla eller yttra falska uppgifter till myndigheter om en annan person. Detta förutsätter då som sagt var att man insett att personen troligen är oskyldig.

Avslutningsvis kan det konstateras att det är du som ägare till hunden som är ersättningsskyldig för de skador din hund orsakat, se Lag om tillsyn över hundar och katter 19 §. Eftersom din sambo inte var hemma och inte hade något med detta att göra är det svårt att se hur något brott i brottsbalken skulle aktualiseras för din sambo. Därför bör angivelserna vara obefogade.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare