Falska fakturor

Inga avtal undertecknade av mig personligen gjorda eller underskrivna. Ska jag då betala en faktura på 150 000 för något som inte är levererat?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att Ni vänder Er till Lawline med Er fråga!

För att Ni ska vara skyldig att betala krävs det att Ni har ingått ett avtal med Er motpart eller att skyldigheten följer av lag eller annan förordning.

För att ett avtal ska anses ingåtts krävs att Er motpart har gett Er ett anbud och Ni har accepterat detta eller gett Er motpart grund för att tro att Ni har accepterat erbjudandet, se 1:1 avtalslagen.

Har Ni inte accepterat anbudet eller på annat sätt gett Er motpart anledning att tro att Ni har ingått avtalet så är Ni inte bunden av det och därmed inte heller skyldig att betala summan om 150 000 kr.

Om Ni har ingått ett avtal och inte fått vad Ni har beställt är detta i sig grund för att inte betala men då rör vi oss inom köprätten, vilket inte verkar bli aktuellt i Ert fall.

Om Ni vill läsa mer om hur Ni bör agera framöver samt vad Ni bör göra ifall Ni blir stämd kan Ni läsa här.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare