FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/02/2014

Vittnesmål

Hej! En person har i en polisanmälan angivit att jag kan vittna om brott som aldrig har begåtts. Brotten är väldigt grova, det rör sig om bedrägeri och stölder i miljonklassen och diskriminering ovanpå det. Är inte detta olagligt? Vad kan jag göra? Kan jag på något sätt polisanmäla den som skickade in anmälan?

Lawline svarar

Hej,

Du bör i detta läget vittna om hur det egentligen ser ut, dvs. att inget brott har begåtts. Därmed har du talat sanning och kan inte riskera några påföljder.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare