FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/04/2015

Falsk angivelse, tillvitelse och bevisförvanskning

För precis ett år sedan idag faktiskt, gjorde jag slut med en man. Jag var kär men jag orkade inte. Det var en jobbig relation. Detta var den 11 april. Vi hade kontakt och inget var eg. konstigt. Jag trodde vi var överens. Jag reser bort till en vän över påsk, han slutade svara på sms. Jag trodde att jag äntligen fick tala till punkt! Jag får ett konstigt sms när jag är borta, ringer honom när jag kommer hem den 21. Han sms:ar att han inte kan svara just nu. Dagen efter ses vi (bodde grannar), vi pratade och vi kramades. Ett par dagar senare får jag hotfulla sms om att "jag glor på hans hus". Några dagar senare får jag ett hot om polisanmälan bara sådär, att han anmält mig för ofredande. Han ljög väldigt mycket, hotade alla med anmälan. Det hände inget. Jag har läst juridik (basic) så jag tyckte jag hade ett hum om vad som var rimligt. Jag går vidare, men han är där och ska lägga sig i och varna folk för mig. Till slut får jag flytta. Han var hos mig 3 gånger i veckan. Vi hade kontakt varje dag i 4 mån. Så när jag en dag i aug blir jagad av civila poliser hemma som pratade med min hyresvärd, o får höra att han anmält mig för allt stalking/trakasserier och poststöld etc + kontaktförbud. Bara ofredandet är kvar. Det makes no sence heller, eftersom jag vet vad som hände. Nu vet jag att han raderat hela relationen, utom utvalda saker jag gör som framställer mig som galen etc. Låt säga att han raderat 1500 div medd. o enligt min advokat aktivt även provocerat fram reaktioner. Jag fund. på att köpa ut sms från firma. Vad kan jag anmäla honom för? Blir det nåt i praktiken? Han vill mig extremt illa. Psykopat? Rättegång ofredande 6 maj. Det kommer kosta mig 5000 kr jag inte har råd med att få tillbaka mina sms och Facebook. Det är inte ett jätteallvarligt fall och min försvarsadvokat kan och vill ej hjälpa mig med detta, jag har fått bråka för att han ska bry sig alls. Men jag känner mig själsligt våldtagen och har varit sjukskriven länge pga detta. Detta handlar om att HAN inte tänker bli lämnad av en tjej. Han har aktivt under lång tid planerat och aktivt misslett mig, för att min reaktion ska passa in i det han fixar ihop. Jag är rädd för honom och känner mig aldrig trygg. Han har även aktivt delat ut material till byborna på vår chat-historik. Han har fejkat detta för att förstöra mitt liv.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni kontaktar Lawline med era frågor.

I Sverige har vi regler som kriminaliserar gärningen att anmäla någon för ett brott som man vet att den anmälda personen inte har begått. Mot bakgrund av den information du delat med dig av är det framförallt tre brott som din före detta partner kan ha gjort sig skyldig till. Det är falsk angivelse, falsk tillvitelse, bevisförvanskning och förtal.

Falsk angivelse

Om person anger en oskyldig till åtal med uppsåt att denne ska bli dömd för brott, döms personen för falsk angivelse. Med angivelse ska man förstå en anmälan som är riktad till en myndighet om att någon begått en brottslig gärning.

Även om personen som gjorde anmälning inte insåg men ändå hade skälig anledning att anta att den som angivits var oskyldig, döms den som gjorde anmälningen till obefogad angivelse. Det betyder alltså att man kan dömas för brott även om man inte med säkerhet visste att den man angav var oskyldig.

Falsk tillvitelse

Den som hos åklagare, Polismyndighet, eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår en besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, döms för falsk tillvitelse. Med ordet tillvitelse ska förstås beskyllning. Det betyder alltså att det är straffbart att rikta en falsk beskyllning till polis eller åklagare genom vilken någon bl.a. framställs som brottslig.

Eftersom din man verkar ha hittat på ett flertal brott och anmält dig för dessa kan han ha gjort sig skyldig till falsk angivelse, och falskt åtal. I vilket fall bör du kunna anmäla honom för båda två.

Bevisförvanskning

Ett ytterligare brott din före detta partner kan ha gjort sig skyldig till är bevisförvanskning. Om en person förvanskar eller undanröjer bevis med uppsåt att en oskyldig ska bli fälld för brott eller åberopar någon med sådant uppsåt falskt bevis, döms personen för bevisförvanskning.

Då din före detta partner har raderat sms i syfte att framställa dig som galen, eventuellt brottslig, kan det ses som om att han förvanskat bevis.

Förtal

Det sista du nämner om din före detta partner om att han delat ut chat-historik till dina grannar för framställa dig i dålig dager kan vara att anse som förtal. Det är möjligt att väcka åtal samt kräva skadestånd av någon som gjort skyldig till förtal, vilket är en brottslig gärning. Däremot brukar inte åklagare utom i sällsynta fall väcka allmänt åtal för förtal. Man måste därför själv genom stämning vid domstol väcka åtal och kräva skadestånd. Då är det bra att anlita juridiskt ombud.

Hoppas detta besvarar era frågor. Enklare följdfrågor kan vi besvara gratis. Vi kan även hjälpa er med att undersöka möjligheterna att väcka åtal för förtal och kräva skadestånd samt assistera er med att upprätta en stämningsansökan. Om ni önskar hjälp med sistnämnda kan ni återkomma så ger vi er ett prisförslag på det fortsatta arbetet.

Lawline RådgivareRådgivare