Falsk angivelse och förtal

hej jag har blivit polisanmäld 2 gånger för misshandel av min fru vilket inte har skett, båda gångerna har det blivit avskrivet hos polisen nu är det så att vi ska skiljas och jag tror att hon kommer hitta på någon lögn igen för att få ensam vårdnad av våran dotter så fråga 1 kan jag anmäla henne för förtal eller nått för dom 2 första tillfällen hon anmält mig, sen är det så att hon har den senaste veckan kallat mig tjuv sagt till vår dotter att pappa är en gris ex när dom ser på tv o det kommer en gris säger hon kolla pappa är på tv och det är det där med tjuv som jag är rädd att hon anmäler mig för fast jag har ingen aning vad det skulle vara som jag har tagit

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För förtal krävs det att handlingen är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. Det krävs därför att det även sprids till någon annan än den som åsyftas. De uttalandena som du nämner om att du skulle vara en tjuv och gris kan således mycket väl vara förtal.

Vad gäller de tidigare anmälningarna är det brottet "falsk angivelse" som ligger närmast till hands. Det är begånget om någon anmäler en person för ett brott med vetskapen om att personen i fråga är oskyldig med avsikten att personen ska dömas. Det är således fullt möjligt för dig att anmäla henne för hennes tidigare anmälningar.

Lawline RådgivareRådgivare