FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/12/2014

Falsk angivelse alt. obefogad angivelse.

Hejsan

År 2011 ägde en misshandel rum på en fest jag var på. Jag hade ingenting med denna misshandel att göra men cirka ett år efter händelsen så blev jag kallad på förhör angående detta. Jag har bevis på att det ej var jag som utförde misshandeln så jag är inte orolig för att bli dömd. Dock så är det här något som har följt med mig nu i snart 4 år. Jag har mått så enormt dåligt och har haft psykiska och stressrelaterade problem sedan dess, har även nu på senare tid börjat tappa hår på både huvudet och ögonbrynen, vilket jag tror är sammankopplat med med detta.

Min fråga är om det finns en möjlighet till att göra en motanmälan mot denna personen som har anmält mig? Anledningen till deras anmälan tror jag har att göra med att försöka få ut skadestånd och de tänker inte något alls på hur psykiskt dåligt man kan få en person att må. Om cirka en månad är det rättegång och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Är så extremt nervös och livslusten ligger på noll.

Finns det något jag kan göra??

Lawline svarar

Hej,

Ursäkta det sena svaret på din fråga!

Det Du skulle kunna göra är att göra en polisanmälan mot den personen som anmält dig. På vilka grunder? Det brott som aktualiseras är falsk angivelse, se 15 kap. 6 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Brottet består i att ange en oskyldig person till åtal med ett så kallat "överskjutande uppsåt" att denne skall fällas till ansvar för brott. Gärningsmannen, i detta fall den person som anmälde dig, måste ha haft uppsåt till att Du är oskyldig till brottet(misshandeln), men ändå valt att anmäla dig med syftet att få dig fälld. Vidare måste angivelsen vara av ett sådant slag att den är värd att tas på allvar, vilket är fallet i ditt ärende då Du har kommit att åtalas för brott. Om anmälaren hittade på historien om att Du begått misshandeln och att dessa uppgifter är sanningslösa torde falsk angivelse enligt ovan nämnda bestämmelse aktualiseras.

Det torde i praktiken ofta råda svårigheter att kunna styrka ett överskjutande uppsåt hos gärningsmannen. För det fallet att någon uppsåtligen anger en oskyldig för brott och har skälig anledning att anta att denne är oskyldig, kan ansvar för obefogad angivelse istället aktualiseras, se 15 kap. 6 § st. 2 brottsbalken. En situation då detta brott kan komma i fråga är då gärningsmannen anger någon annan på mycket lösa grunder.

Viktigt att veta är att oberoende om någon av de två ovanstående brotten fullbordats skall ansvar inte inträda för gärningsmannen om det vid en huvudförhandling kan styrkas att Du är skyldig för misshandeln. Min rekommendation är dock ändå att Du gör en polisanmälan om brott!

Jag hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt för dig. Har Du några fler funderingar eller frågor är Du välkommen att återkomma. Jag nås bäst via email: Anes.sabic@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare