Faktorer att beakta vid bestämmande av vite

Vad bör jag tänka på när jag bestämmer hur stort belopp/hur många antal prisbasbelopp som ska utgå vid avtalsförbrytelse av ett sekretessavtal? Några råd på hur man går tillväga när man bestämmer vitet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Vid bestämmande av vite gäller i allmänhet att utgångspunkt bör tas i förväntad skada vid avtalsbrott, i detta fall ett olovligt röjande av sekretessbelagda uppgifter. Eftersom syftet med ett vite främst är preventivt då skadestånd enligt huvudregeln alltid kan utgå om någon vållar annan skada genom att begå avtalsbrott, krävs det en påtaglig avvikelse mellan uppkommen eller förväntad skada och vitesbeloppet för att jämkning skall komma ifråga (jfr. 36 § avtalslagen). Det är därför lämpligt att ange ett vite som med viss marginal överstiger beräknad skada.

Utöver att ange ett relativt väl tilltaget, men ej extremt högt eller lågt, vitesbelopp kan det förstås vara av intresse att i vitesklausulen inta bestämmelser om höjning eller sänkning av vitet i händelse av någon form av oväntade omständigheter (vilka inte är påtagliga nog att möjliggöra jämkning). Det är således möjligt att kombinera ett fast vitesbelopp med en rörlig del som varierar beroende på den uppkomna skadans storlek.

Önskas hjälp med utformningen av vitesklausulen eller avtalet i övrigt är Du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn 08-533 300 04) eller via e-post info@lawline.se.

Avtalslagen finns här att läsa i dess helhet.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare