FrågaFAMILJERÄTTFaderskap19/03/2014

Faderskap och arv

Hej!

Jag är har bestämt mig för att avsluta mitt förhållande med min flickvän som är gravid. Vi är varken gifta eller sambos. Jag vet att jag blir skyldig att betala underhåll i 18 år på en viss summa som beror på min inkomst. Jag vill inte ha någon kontakt med barnet eller min flickvän. Så jag undrar om jag äger en bostadsrätt och har olika tillgångar och om jag dör kommer barnet att ärva något? Jag vill inte att en enda krona ska till barnet eller min flickvän utan de ska gå till min framtida kompletta familj. Ska jag skriva ett testamente att alla mina tillgångar ska till min familj såsom syskon och föräldrar? Ingen utomstående.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Genom att du och din flickvän inte är gifta så måste faderskapet fastställas genom dom eller bekräftelse enligt 1 kap 3 § Föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381). Bekräftelse sker skriftligt, med två vittnen och ska godkännas av socialnämnden och modern enligt 1 kap 4 §. Ska faderskapet fastställas genom en dom sker en genetisk undersökning enligt 1 kap 5 §.

Om faderskapet ej fastställs så föreligger ingen arvsrätt för barnet. Om faderskapet däremot fastställs så föreligger arvsrätt för barnet. Bröstarvingar är de närmsta arvingarna enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Oavsett vad du skriver i ett testamente har en bröstarvinge alltid rätt till sin laglott enligt 7 kap 1 §. Det är alltså inte möjligt att utesluta en bröstarvinge genom ett testamente. Laglotten är halva arvlotten som barnet annars skulle ärvt. Om du således har tre stycken barn är deras arvlott en tredjedel var. Har du testamenterat bort ena barnets arvsrätt så har det barnet alltid rätt till hälften av en tredjedel.

Med vänlig hälsning,

Evelina KassbergRådgivare