Få ut uppgifter som rör begäran av allmän handling

Hej, har jag någon möjlighet att begära ut uppgifter om vem eller vilka som har begärt ut handlingar om mig (bl a mitt anställningskontrakt och mina tjänstgöringsplaner)? Jag vet att man har rätt att begära ut handlingar anonymt, men om vederbörande har valt att underteckna sin begäran, är det då uppgifter som jag kan få tillgång till och hur formulerar man i så fall en sådan begäran? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du säger finns det i tryckfrihetsförordningen (TF) 2 kap. 14 § 3 st. ett förbud för myndigheter att efterforska vem någon som begär att få ta del att ta del av en allmän handling är och varför han eller hon vill ta del av handlingen. Om den som begärt handlingar rörande dig däremot på eget initiativ har undertecknat sin begäran med personuppgifter är dessa offentliga och du kan ta del av dem, såtillvida inte sekretess föreligger (torde inte vara fallet ifråga om anställningskontrakt/tjänstgöringsplaner). Din begäran kan göras såväl skriftligen som muntligen, varav det senare är att föredra om du inte vill att det du förfrågar av myndigheten i sin tur ska bli allmän handling.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare