FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess26/12/2014

Få ut patientjournal (offentlig verksamhet)

ST -läkaren (borttaget namn) har anmält min 70 åriga fru för olämplig att ha vapen pga av att hon har alkoholproblem - Anmälan är gjord efter att sjukhuset är anmält till patientförsäkringen pga de stack hål på matstrupen vid en gastropi av denna , med livshotande tillstånd vid operation därefter. Denna läkare har min fru träffat när hon låg inlagd 3 dagar De har fabriserat diagnoser som straff för anmälan och sekretessbelägger journalen hur får jag ut denna ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Först och främst vill jag beklaga den tråkiga situationen ni har hamnat i.

Sekretess i allmän hälso- och sjukvård regleras i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) 25 kap.
OSL 25 kap. 1 § stadgar att sekretess är huvudregel i fråga om enskildas personliga och ekonomiska förhållanden. Detta innebär att uppgifter om sådana förhållanden (som en patientjournal kan innehålla) inte får lämnas ut om det ej står klart att den enskilde (din hustru) inte lider men av ett utlämnande. Det ska alltså normalt till mycket för att få tillgång till uppgifter om enskilda inom hälso- och sjukvården. Din hustru kan emellertid häva sekretessen för sina uppgifter genom att ge samtycke till att dessa lämnas ut, vilket framgår av OSL 12 kap. 2 § 1 st. Med din hustrus samtycke har du alltså rätt att få tillgång till patientjournalen.

Om du anser att du har rätt att få ut journalen kan du göra en begäran om detta hos vårdgivaren. Vägrar de lämna ut den kan du begära att få ett skriftligt avslagsbeslut som du sedan kan överklaga hos kammarrätten.

Slutligen bör nämnas att det naturligtvis inte är OK att fabricera diagnoser och kan leda till ansvar för brott.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare