Få tillbaka deposition trots att hyresvärden vill behålla pga. dålig städning

Hej.

Har hyresvärden rätt att behålla deposition på grund av enligt henne dåligt städning? Jag tycker inte det var dåligt städat men hur kan jag bevisa det? Jag är student och behöver mina 5000 Skr. I kontraktet står det att jag får pengar tillbaka när jag återlämnar lägenheten i befintlig skick och jag har gjort det. Vad kan jag göra för att få deposition tillbaka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad bör du göra för att få tillbaka din deposition? - En kortare sammanfattnning

Ditt ärende kan tyvärr bli relativt komplicerat för din del. Om hyresvärden vägrar att återlämna din deposition är din enda möjlighet en civilrättslig tvist. Det innebär att du stämmer hyresvärden vid domstol, och därefter är det upp till dem att avgöra om det faktiskt var dåligt städat eller inte, dvs. om du har rätt att få tillbaka din deposition eller inte. Tyvärr kan dock en civilrättslig process bli ganska dyr, speciellt om du förlorar, och jag skulle inte påstå att det i ditt fall är värt att ta ärendet till domstol.

Jag rekommenderar dig istället att försöka resonera med din hyresvärd igen, alternativt förklara att du är villig att ta ärendet till domstol om hen vägrar att återge deposition och förhoppningsvis kommer din hyresvärd till sans och återbetalar dina 5000kr, eller möjligtvis ett mellanting. Här skulle jag påstå att du bör acceptera även om du inte får tillbaka allt. Det är bättre än inget!

Djupare redogörelse

I ditt fall är det hyresvärden som har bevisbördan för att det var dåligt städat, det är hen som har den s.k. bevisbördan. (Detta grundar sig i s.k. praxis). Denna bevisbörda kan hen uppfylla på många sätt. Hen kan exempelvis uppfylla det om hen kan visa en bild före du flyttade in, och därefter en bild efter att du har flyttat ut. Kan hen då visa på att det var bättre städat innan än efter, har hen således uppfyllt sin bevisbörda och bevisat. Då är det sedan upp till dig att försöka motbevisa. Eftersom hyresvärden är den som har bäst möjligheter att säkra bevisning, är det också hyresvärden som ska initialt ska bevisa, och inte du. Kan hen inte bevisa, behöver du inte heller bevisa något!

Även om det är hyresvärden som har bevisbördan, så måste du som ovan nämnt, välja att ta ärendet till tvist. Det gör du genom att lämna in en stämningsansökan till den domstol i den ort där hyresvärden har sitt kontor beläget. Önskar du hjälp med att utforma stämningsansökan kan vi på Lawlines juristbyrå hjälpa dig.

Skulle du vinna tvisten, brukar det vanliga vara att förlorande part får betala, både för dina rättegångskostnader, ombudskostnader och givetvis betala tillbaka din deposition. Risken finns ju dock att så inte blir fallet, och då kan du behöva få betala både hyresvärdens rättegångskostnader, ombudskostnader och du får inte heller tillbaka din deposition.

Jag rekommenderar dig som sagt var att istället försöka prata med din hyresvärd igen och förklara, alternativt erbjuda dig att städa lägenheten till det skick som hen önskar.

Kontaktuppgifter

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar du hjälp av vår byrå når du dem enklast på: bokning@lawline.se

Allt gott och trevlig kväll,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare