Stoppa bluffakturorna

Hej! Tack för tidigare råd. Jag har en bror(A) som har bekymmer med vår andra bror(B). B skickar räkningar lite hur som helst till sina syskon. Nu har min bror,A, fått en räkning till sitt företag på 600 000,-. Den är daterad 2007 och ska betalas till hustrun. Räkningen är inte specificerad, men ska enligt B vara betalning för påstått arbete som B gjort. Hans hustru har inte deltagit i det påstådda arbetet. Någon faktura har inte tidigare kommit A till del. Hur hanterar man en sådan här sak? Ingen av oss vill ju ha en släktfejd, men hur får vi slut på eländet? Vi känner oss trakasserade.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Att bestrida fakturorna

Om man, som i ditt fall, får en faktura som det inte finns någon skyldighet för dig att betala i form av en motprestation gentemot till exempel ett köp av en vara, en överenskommelse eller dylikt; då är det klart lämpligt att bestrida dessa fakturor.

Hur man bestrider en faktura finns väl beskrivet på Polisens hemsida och kan läsas här. Du bör dock uppmärksammas en extra gång på att även om du bestridit en faktura, som du senare ändå får en påminnelse på från exempelvis ett inkassoföretag eller Kronofogden - då är det viktigt att du även bestrider denna faktura till det berörda inkassoföretaget eller myndigheten.

Trakasserierna

Att kontinuerligt skicka ut bluffakturor till samma personer, trots att detta beteende påpekats olämpligt till utsändaren, är rimligt att kunna se som en form av trakasseri. Då återstår dock att utreda om det finns någon brottsbeskrivning som kan tänkas vara tillämpbar på just ett fall som ditt, vilket skulle kunna åtminstone upplysas bror B i hopp om förbättring, om man nu inte vill ta det vidare och anmäla honom på grund av risken för släktfejd som du beskriver det.

I 4 kap 7 § brottsbalken finner man brottet ofredande, som skulle kunna aktualiseras för brodern B. Ur lagrummet är det i så fall att utreda huruvida hans beteende skulle kunna anses innebära ett ofredande genom annat hänsynslöst beteende.

Till att börja med kan man först konstatera att det krävs uppsåt för att kunna dömas för ofredande. I detta fall torde något tvivel om sådant inte föreligga då han åtminstone borde förstå att dessa utskick innebär klara olägenheter för er syskon, har ni därtill också meddelat honom om att upphöra med detta är det än mer givet.

Det som skulle bli "nöten att knäcka" är huruvida dessa utskick kan betecknas vara av kännbar fridsstörning vilket vidare fordras för att kunna falla in under brottet. Det kan då läggas vikt på till exempel hur ofta och hur många fakturor som skickats ut och om han faktiskt informerats om vad denna olägenhet innebär för er. Men för att kunna göra en sådan bedömning krävs att alla omständigheter och händelser finns på bordet.

Typiskt sett brukar "telefonterror" kunna betecknas som ofredande, även ihärdig och ovälkommen uppvaktning av någon oavsett om det skett via samtal eller brev. Om man då försöker begrunda ditt fall så finns det faktiskt liknelser varför ofredande faktiskt skulle kunna kunna tänkas föreligga för din bror (B)'s beteende, men har dessa utskick bara skett någon enstaka gång eller två är det nog svårt att se det som ofredande, men jag lämnar det öppet då du ändå beskriver att bror B "... skickar räkningar lite hur som helst till sina syskon.".

Ofredande ger böter eller fängelse upp till ett år.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare