FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev09/08/2017

Få person att betala en skuld genom avtal

Jag har stått på abonnemang åt en annan. Nu har hon slutat betala och många fakturor har gått till inkasso. Jag har alltså fått betala hennes fakturor på 1000 tals kronor. Själva abonnemangen har vi skrivit över till hennes mamma men skulderna finns fortfarande kvar. Jag skrev ihop ett kontrakt där jag ville att hon skulle betala dessa pengar som återstår och de pengarna jag har fått lägga ut för att inte hamna hos kronofogden som hon även skrev under. Det datumet har passerat och jag har fortfarande inte fått en krona.

Hur kan jag ta detta vidare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns egentligen två sätt du kan göra, ett strikt juridiskt och ett mer personligt.

Det sätt jag skulle rekommendera är att gå till personen som är skyldig dig pengar, eller dennes mamma och be att de betalar pengar till dig. Det är nog det bästa sättet och om de betalar så går det fort. Det kan visserligen vara jobbigt att behöva jaga dem för att få dem att betala men det är ändå det ”bästa” sättet.

Det andra sättet som jag skulle använda som sista utgång är att vända dig till kronofogden.

Då hon skrivit under det pappret har du faktiskt bevis på att du ska få pengar. Detta är bra.

Jag skulle rekommendera dig att gå in på kronofogdens hemsida (se länk 1. nedan) och ansöka om betalningsföreläggande. Detta kostar 300 kr, men det är det som behövs för att de ska kunna hjälpa dig få tillbaka dina pengar. Därefter kommer ytterligare avgifter att tas ut av kronofogden. Dessa kan du begära om att få ersatta av personen som är skyldig dig pengar när du fyller i betalningsföreläggandet.

På kronofogdens hemsida står förfarandet beskrivet väldigt bra (se länk 2. nedan).

Länk 1. till kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/Ansokningar.html

Länk 2. till kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Jag hoppas du fått svar på din fråga, kvarstår några funderingar lämna en kommentar så svarar jag på dem så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare