FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag10/02/2017

Få betalt från aktiebolag

Jag har anmält en salong som drivs som aktiebolag till ARN, som har beslutat att de skall ersätta mig med 7895 kr för felbehandling. Jag har försökt få kontakt med salongen under tre veckors tid, men de svarar inte. När jag söker på salongen på till exempel "alla bolag", så framkommer att de är avregistrerade för F-skatt och avregistrerade i momsregistret.

Firmatecknarna har därutöver ett antal andra salonger som är aktiva.

Min fråga är nu, går det att gå vidare med detta för att försöka få ut pengarna? Kan jag via domstol driva ärendet vidare mot firmatecknarna på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 29:1 aktiebolagslagen gäller att styrelseledamöter (ej särskilda firmatecknare) är personligt skadeståndsansvariga endast i undantagsfall. Således gäller att det är "bolaget" som sådant som ska betala vad de är skyldiga dig, inte styreleledamöter, aktieägare eller eventuella särskilda firmatecknare, se även 1:3 aktiebolagslagen. Den du först och främst bör söka betalning från är således från bolaget. Detta kan göras (enklast) genom att prata med bolaget, alternativt söka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (lite krångligare) eller lämna in en stämningsansökan till domstol (krångligast).

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare