"Exhaustion of rights" - Affischer

Hej,

I Stockholm är det fullt av reklamaffischer för tex, konsterter, nattklubbar och diverse andra händelser, uppsatta på gator och torg. Ofta på platser där affischering inte är tillåtet. Är dessa, för mig som privatperson, lagliga att plocka ner och sedan behålla dessa, dels för sin egen skull men även för att ge bort som gåvor eller sälja?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta är en intressant fråga. Enligt mig så kan du ta ner en affisch och behålla den för eget bruk så som en övergiven sak eller Res Derelicta som det kallas. Det bör inte ses som hittegods eftersom det är lämnat med vilje och du behöver därför inte lämna in det till polisen.

När det gäller att ge bort eller sälja affischen så bör du dock vara försiktig. Innehållet på affischen kan vara upphovsrättsligt skyddad som ett konstverk enligt 1§ Upphovsrättslagen (https://lagen.nu/1960:729). Konsertaffischer och liknande är oftast utformade för att vara estetiskt och grafiskt tilltalande, så chansen är stor att de uppfyller kraven på “verkshöjd” som krävs för att de ska vara skyddade enligt URL.

Om ett exemplar av verket har överförts med upphovsmannens tillstånd får exemplaret spridas vidare, 19§ URL. Detta kallas konsumtion eller exhaustion of rights och är en av anledningarna till att man kan sälja vidare sådana saker till exempel på blocket.

Vänlig hälsningar,

Philip IdeströmRådgivare