Eventuella brott som aktualiseras vid avtals ogiltighet

Vilket/vilka brott kan främst bli aktualiserade om ett avtal ogiltigförklaras enligt

följande paragrafer i AvtL:

a) 28 §

b) 29 §

c) 30 §

d) 31 §

Ange tillämpligt brott och lagrum i BrB eller annan straffrättslig lagstiftning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

a) 28 § AvtL (ogiltighet p.g.a. råntvång) aktualiserar främst följande bestämmelser i brottsbalken (BrB): rån i 8:5, utpressning i 9:4 och olaga tvång i 4:4.

b) 29 § AvtL (ogiltighet p.g.a. utpressning genom psykiska påtryckningsmedel). Paragrafen kan sägas vara tillämplig på de lite lindrigare fall av tvång enligt 28 § och aktualiserar därför olaga tvång enligt 4:4. Det kan nämnas att anledningen till att olaga hot inte aktualiseras är att eftersom avtal slutits har gärningsmannen genom sitt hot förmått någon att handla (att sluta avtal) och därför tillämpas olaga tvång i dessa situationer.

c) 30 § AvtL (ogiltighet pga svek): aktualiserar främst bidragsbrottslagen 2 § (se 1 § om lagens tillämplighet) eller bedrägeri i BrB 9:1 (om bidragsbrottslagen inte är tillämplig).

d) 31 § AvtL (ogiltighet pga ocker) aktualiserar bestämmelsen om ocker i BrB 9:5.

Hoppas svaren är till hjälp. Om du önskar ytterligare förklaringar får du gärna höra av dig i kommentarsfältet nedan. I annat fall är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen med eventuella nya frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare