FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/06/2015

Ettårig Konkurrensklausul

Hej!

I mitt anställningskontrakt har jag en konkurrensklausul som sträcker sig över ett år.

Jag jobbar som first line support tekniker.

Jag har 2 veckor kvar på min uppsägningstid nu.

Min chef hotar med att sätta klausulen i kraft om jag inte utför allt jag har tagit på mig i form av projekt/aktiviteter.

Är detta skäligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Konkurrensklausuler är vanliga i anställningsavtal och kan ibland ogiltigförklaras pga oskälighet enl 38§ Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218). I praxis (se AD 2009:63) görs skälighetsbedömningen utifrån klausulens omfattning i i tid och geografi samt vilka begränsningar den innebär för arbetstagaren att arbeta i branschen, detta ställt i förhållande till vilken kompensation och anställningsförmåner arbetstagaren fått. Utan vidare information om dina anställningsförmåner och arbete, är det svårt för mig att ge ett mer precist svar.

Jag tolkar det som att du sagt upp dig och att du har två veckor kvar till uppsägningstiden går ur. Din chef hotar med att aktualisera konkurrensklausulen om du inte fullföljer det du lovat. Först och främst så aktualiseras klausulen oavsett. Fast det beror i och för sig på dess utformning. Jag förstår det som att ni kommit överens om att du ska utföra vidare uppgifter för din arbetsgivare. Det är svårt för mig att avgöra om du måste göra det eftersom jag inte har all information. Huvudregeln är att du har arbetsplikt under din anställning, men efter att du slutat borde du inte behöva göra något mer om ni inte avtalat om det. Observera att muntliga avtal gäller.

Jag rekommenderar att du ringer vår telefonrådgivning så kan du ge vidare information. 08-533 300 04.

MVH

Philip IdeströmRådgivare