Ett testamente påverkar fördelningen av kvarlåtenskapen

Min pappa har två söner med olika mammor. Han har skrivit i sitt testamente att son nummer ett ska ha sin laglott och son nummer två ska få resterande. Hur blir fördelningen av arvet? Ingen nuvarande fru finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom att pappan upprättar ett testamente så sätter han den legala arvsordningen ur spel. Hade det inte funnits ett testamente så hade sönerna delat på hälften var enligt den legala arvsordningen vilket framgår av 2 kap 1 § 2 st Ärvdabalken (ÄB).

Nu blir fördelningen lite annorlunda. Testamentet föreskriver att den ena sonen bara ska få sin laglott (vilket testamentet måste göra att undvika en klandertalan). En laglott är hälften av en arvslott. Om de är två söner så är deras arvslott hälften var av all sin pappas kvarlåtenskap. Nu när testamentet föreskriver att den ena sonen bara ska få ut sin laglott innebär det att han kommer få 25 % av kvarlåtenskapen. Så fördelningen kommer vara som så att son nummer 1 kommer få 1/4 och son nummer 2 kommer att få 3/4 av all kvarlåtenskap.

Det kan tyckas orättvist att fördelningen kommer bli såhär men det är faktiskt helt okej att föreskriva ett testamente på detta viset. Dock kan man aldrig testamentera bort en bröstarvinges (sina barns) rätt till laglott. Detta pga att bröstarvingar alltid har rätt att få ut sin laglott (se 7 kap 1 § ÄB). Därav också formuleringen i testamentet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare