Ett nytt testamentes betydelse för det tidigare testamentet

Min syster är död.Hon var änka och hade inga barn .Vi är 6 syskon kvar . Hon och hennes man hade skrivit ett testamente där det står : att den av oss som överlever den andre med fri förfoganderätt skall erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap .Efter bådas död ska kvarlåtenskapen med äganderätt tillfalla Cancerfonden och Svenska djurskyddsföreningen med hälften till dem var - så vitt den efterlevande av oss icke annorledes förordnat i ett nytt testamente . Nu är det så att min syster skrev ett nytt testamente där hon säger : att hennes egendom av vad slag det vara må skall lika fördelas mellan mina syskon . Nu undrar jag vad är det som gäller ? Tacksam för svar .

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I 10 kap. 5 § 1 st ärvdabalken stadgas att en testator kan återkalla sitt testamente under hela sin livstid. Det finns inget formkrav för hur återkallandet ska se ut, testamentsgivaren måste dock agera för att det inte längre ska gälla. Ett exempel på ett sånt agerande är att skriva ett nytt testamente. I praxis har nämligen ett nytt testamente setts som ett återkallande av det gamla testamentet. Det nya ersätter därmed det äldre.

I ert fall blir alltså din systers nya testamente det som blir gällande för er, kvarlåtenskapen ska därmed fördelas lika mellan dig och dina syskon.

Lawline RådgivareRådgivare