Ett kyss-försök är inte sexuellt ofredande

Hej,

Jag har en fråga om ett eventuellt sexuellt ofredande. Jag träffade en tjej på en fest och vi pratade ett bra tag. Båda var ordentligt berusade. Efter ett tag lutade jag mig fram mot henne för att se om hon ville kyssas men hon vände sig bort.

1. Är detta ett sexuellt ofredande (med tanke på berusning) ?

2. I sådana fall, vad är ett tänkbart straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen av det brottet du nämner, sexuellt ofredande, finns i Brottsbalken 6 kap 10 §. I detta fall så förutsätter jag att ni båda är över 15 år och då blir andra stycket i paragrafen tillämplig. Straffskalan för brottet är som minst böter och max fängelse i två år.

Vad räknas då som sexuellt ofredande?

I paragrafen står det "...den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.". Det är tillräckligt att handlingen typiskt sett är sådan att offrets sexuella integritet kränks. Det behöver inte bevisas i det enskilda fallet att integriteten verkligen har kränkts.

Att du lutar dig fram för att se om någon vill kyssas för att sedan acceptera att dem inte vill det skulle nog inte räknas som ett beteende som i regel innebär att personens sexuella integritet kränks. Att du var full vid tillfället spelar ingen roll.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare