Ertappad med okänt ämne, straffansvar?

Hej Jag var på väg hem från krogen och blev då stoppad av två civilpoliser. De visiterade mig och fann en liten påse med tabletter i min ficka. Jag fick följa med in till polisstationen för ett förhör. Jag nekade till att tabletterna var mina och kunde inte förklara hur de hamnat i min ficka. Urinproverna visade negativt för droger. Jag är inte dömd sen tidigare. Jag har god ekonomi och fast jobb. Vad kan jag förvänta mig av detta? Mängden och vad för drog de misstänkte att det var uppfattade jag inte under förhören. Är väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det beror väldigt mycket på vad tabletterna skulle visa sig vara för typ av ämne. Ifall tabletterna skulle vara någon sorts narkotika så kan du hållas ansvarig då poliserna hittade tabletterna på dig. Detta är ett brott enligt 1 § narkotikastrafflagen, se här. Då mängden inte är så mycket kommer det troligtvis anses vara ringa enligt 2 § narkotikastrafflagen och straffet kan då vara antingen böter eller fängelse. Ifall tabletterna inte skulle vara ett olagligt ämne så kommer det inte att blir några fler konsekvenser för dig. Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare