FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/05/2014

Ersättningsskyldighet vid orsakande av skada

Hej! Kom från systembolaget med en flaska rödvin i påsen. Handtagen går sönder, påsen i backen och flaskan gick sönder. När jag slängde påsen en papperskorg stänkte det vin på en kvinnas ena sko. Är jag skyldig att ersätta henne för detta? Tacksam för snabbt svar! Sofie

Lawline svarar

Hej Sofie och tack för din fråga! Situationer som dessa regleras i skadeståndslagen. ( https://lagen.nu/1972:207 ) Där anges att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar annan sakskada ska ersätta skadan. Först måste alltså avgöras om hon har blivit utsatt för en skada. Av din berättelse framgår inte hur mycket vin det rörde sig om eller om det gick att skölja bort. Jag utgår därför från att skon har blivit förstörd. En skada är alltså orsakad.

Nästa fråga är om du har orsakat den genom oaktsamhet eftersom jag utgår från att du inte gjorde det uppsåtligt. Här behöver jag i regel mer uppgifter för att kunna ge ett klart svar men frågan som ska besvaras är om du har varit vårdslös vid ditt agerande. Svårigheten ligger just i att bedöma om det föreligger vårdslöshet och adekvat kausalitet - det vill säga orsakssamband mellan din vårdslöshet och skadan.

Denna bedömning görs i flera steg men det huvudsakliga är om du har varit tillräckligt uppmärksam och vidtagit de åtgärder som krävs för att undvika att en skada uppstår. Att slänga en påse full med vin i en soptunna när någon står i närheten innebär en risk för att denna person får vin på sig och sina kläder. Det framgår inte om du har tagit hänsyn till detta och agerat för att undvika det.

Sammantaget så kan du tvingas betala ersättning för den skada som har uppkommit hos henne. Men detta förutsätter att du har varit vårdslös, utifrån din berättelse kan jag inte ge dig ett klart svar men det finns en ganska stor chans för att du kommer tvingas ersätta henne.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare