FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut22/08/2014

Ersättningsfråga för servitut

Jag har köpt en fastighet B, som är nyligen avstyckad från en annan fastighet A. I samband med avstyckningen infördes ett (official) servitut med följande lydelse i fastigheten B:

"Ändamål: Vattentäkt, vattenledning Rätt att tillsammans med B ta vatten ur den befintliga brunnen samt rätt att bibehålla, underhålla och vid behov förnya vattenledning från brunnen till fastighetsgränsen Till förmån för A Belastar B"

Fastighet A tar sitt vatten från pumpanläggningen på fastighet B.

Eftersom pumpanläggningen används av A, kan innehavaren av fastighet B begära att innehavaren av fastighet A betalar för det underhåll som behöver göras på pumpanläggning samt den elkostnad som pumpningen drar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder dig av våra tjänster!

I er situation betecknar man Fastighet A som den härskande fastigheten, och fastighet B som den tjänande fastigheten. Detta särskilt tydligt då fastighet A har en rättighet på fastighet B.

Enligt Jordabalken 14 kap. 6 § ska ägaren till den härskande fastigheten (fastighet A) vid utövandet av servitutet, förfara så att den tjänande fastigheten inte betungas mer än nödvändigt. I ert fall har den härskande fastigheten nyttjanderätt till en anläggning på den tjänande fastigheten för vilket andra stycket samma lagrum har ett förtydligande, att ägaren till den härskande fastigheten har en skyldighet att hålla anläggningen i sådant skick att skada eller olägenhet inte vållas ägaren till den tjänande fastigheten.

Även servitutets ordalydelse kan man härleda denna skyldighet; "//...rätt att bibehålla, underhålla och vid behov förnya...//" En sådan rätt är förknippad med skyldighet också. Förenklat kan man säga att det är två sidor av samma mynt.

Fastighet A har alltså även ett ansvar för anläggningen och att fastighet B inte lider skada vid servitutets utnyttjande. Med andra ord föreligger underhållsskyldighet och delat ansvar för exempelvis elkostnader. I annat fall lider fastighet B en ekonomisk skada.

Hoppas det här svaret hjälper er!

Med vänliga hälsningar

Fredrik NorbergRådgivare