Ersättningsanspråk gentemot skadevållaren för kostnad som överstiger aktuellt marknadsvärde

Min Alfa Romeo Brera 3,2 V6 24V Q4 var inlämnad på verkstaden för byte till sommardäck samt koll av lite gnissel. När bilmeken provkörde bilen körde en annan bilist rakt in i sidan på den (hon hade väjningsplikt) och "skrotade" bilen. Enligt mitt försäkringsbolag var den inte värd att laga. Min bilverkstad "tryckte på" att det var jag som skulle skadeanmäla till mitt försäkringsbolag, vilket jag dumt nog gjorde (utan att mitt försäkringsbolaget upplyste mig om att jag kunnat låta bilverkstaden anmäla skadan). Alla tre inblandade har samma försäkringsbolag. Försäkringsbolaget bedömde värdet på bilen till 105.000:-, bilen har gått 5.500 mil, men motorn var nyrenoverad och har gått strax över 1.000 mil. Jag tillsatte en värderingsman från Handelskammaren, han bedömde värdet på bilen till 125.000:-. Min försäkring ska ersätta mig med "likvärdig bil", av typ Brera som har gått 5.500 mil (jag är generös och tar inte med den nyrenoverade motorn). Nu finns det ingen sådan till salu. Brera som är en konceptbil med många hästkrafter och fyrhjulsdrift har inte så många "lika bilar", men Audi TT 3,2 V6 Quattro och BMW Z4 Coupé går att likställas. Likvärdig bil går att få tag i för 175.000:- Jag har fått svar från skadeståndsansvarige på mitt försäkringsbolag att de vill bara betala ut ersättning om 125.000 :- för min bil. För den summan kan jag inte få en likvärdig. De hänvisar till NJA 1971 s 126 (NJA 1971:30) och vad herr Beven och hans VW har med mitt fall att göra, kan jag inte förstå. Har jag någon som helst rätt på min sida?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din juridiska fråga.

Till att börja med framgår inte det i frågan vilket försäkringsbolag det gäller, varför jag har inte haft möjlighet att titta närmare på de villkor avseende bilförsäkring hos det aktuella försäkringsbolaget.

Utan att veta vad som står i avtalet mellan dig och ditt försäkringsbolag så låter det på din beskrivning som att det är marknadsvärdet på bilen ditt försäkringsbolag vill ge ut i ersättning, vilket isåfall är fullt vanligt. Jag har tyvärr svårt att tänka mig att det skulle finnas något i avtalet som ger dig rätt till ytterligare ersättning utöver marknadsvärdet. Att du i sådant fall förbättrat bilen genom att byta ut vissa delar spelar då inte någon roll annat än att det möjligen kan höja marknadsvärdet.

Att bilens marknadsvärde enligt värderingsmannen på Handelskammaren samt beslutet enligt ditt försäkringsbolag uppgick till 125.000 SEK vid tiden för uppkommen skada är även det belopp som du kan erhålla från ditt försäkringsbolag och utgå ifrån när det nu har blivit dags för dig att leta efter en likvärdig bil. Med detta sagt så utesluter inte det möjligheten för dig att rikta ytterligare ersättningsanspråk gentemot aktuell bilverkstad, då skadan trots allt uppstod under tiden som verkstaden hade bilen i sin besittning. Detta innebär dels att din nuvarande självrisk inte kommer att påverkas i negativ riktning då du inte är att ansvara för den skada som uppkom och den effekten till följd av skadan (dvs att bilen blev tvungen att skrotas), dels att du har rätt att rikta ersättningsanspråk mot din kontrahent (verkstaden) som hade bilen i sin besittning då skadan uppstod och således en skyldighet att ersätta dig för den sakskada som du som deras kund har åsamkats. Hur verkstaden sedan väljer att lösa det med tredje parten (den som körde in i bilen) är inte ditt problem, liksom heller inte avtalet mellan verkstaden och deras försäkringsbolag.

När det gäller ditt försäkringsbolags hänvisning till NJA 1971 s. 126 så vill de helt enkelt med den hänvisningen påpeka att den skadelidande (i detta fall du själv) kan ha rätt utifrån en skälighetsbedömning att utöver det beräknade marknadsvärdet på din bil överstiga aktuell beräkning på skadevållarens bekostnad (bilverkstadens bekostnad) även om kostnaden av en likvärdig bil kan komma att överstiga aktuellt beräknat marknadsvärde. Med andra ord så rekommenderar de att du ska begära ersättninagsanspråk från bilverkstaden för att du tillsammans med det utebetalda beloppet från ditt försäkringsbolag ska kunna införskaffa dig en likvärdig bil.

Slutsatsen när det gäller din aktuella situation är dels att acceptera ditt försäkringsbolags beräkning av din bils marknadsvärde, dels rikta vidare anspråk mot verkstaden för den sakskada de har orsakat dig för att du ska kunna återanskaffa dig en likvärdig bil.

Jag hoppas att du har fått någorlunda klarhet kring din aktuella situation, självklart är du välkommen att kontakta mig vid eventuella följdfrågor.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare