FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2014

Ersättning vid ursprungligt fel i vara

Hej, Om jag har köpt en hund som var 10 månader hos en privatperson. De intygar att han var fullt frisk. Om jag sedan har gått och gjort en undersökning med hunden hos veterinären och de finner att han har Patella, dvs en knäsjukdom som dessutom är medfödd, och säljaren påstår att han var fullt frisk för det har fått det utlåtandet från sin veterinär. Vad kan man göra åt detta? Operationen komme att kosta oss 30.000:- på en hund som ska vara "helt frisk" enligt dem.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline!

Vid köp mellan två privatpersoner är köplagen tillämplig lag, här

En hund är en lös sak i lagens mening. I ditt fall är hunden (varan) felaktig enligt 17 § KöpL, den följer b.la. inte avtalet angående kvalitet m.m.

Vem som skall ansvara är den av parterna som bär risken för varan 12 §. Huvudregel är att risken går över när varan avlämnas. Då jag antar att det rörde sig om ett hämtningsköp gick risken över på dig när du tog hand om hunden, 6 § 2 st KöpL.

Dock ansvarar säljaren även för felet om det har funnits vid riskens övergång, men visar sig senare enligt 21 § KöpL. Eftersom sjukdomen är medfödd är denna bestämmelse tillämplig.

Påföljderna regleras i 30 §, och avser avhjälpande, omleverans eller hävning. Dessa är sällan aktuella vid djurköp. En privatperson har inte möjlighet att avhjälpa en sjukdom. Troligtvis vill man inte heller ha en annan hund levererad.

Däremot finns det bestämmelser om skadestånd/ersättning i 40 §. Enligt denna paragraf har du rätt till ersättning för kostnader du fått lägga ut p g a att varan varit felaktig.

För att över huvud taget kunna aktualisera någon påföljd krävs det emellertid att du reklamerar inom skälig tid från det att felet upptäcktes, 32 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare