FrågaEKONOMIÖvrigt15/02/2017

Ersättning vid självvållad skada

Hej jag cyklade mot rött och en bil körde på mig. Jag har ett stort ärr på bakhuvudet kommer jag få någon slags ersättning för detta trots att det var mitt fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med tanke på att du själv orsakat skadan finns, som du kanske förstår, ingen juridisk möjlighet att kräva ersättning av bilchauffören. Däremot är det inte omöjligt att ersättning kan utfås genom eventuell försäkring. Vad som blir aktuellt är framförallt om du har tecknat en så kallad drulleförsäkring d.v.s. allriskförsäkring. De flesta andra försäkringar ersätter dock inte självvålladle skador. Vad du bör göra är att kontakta ditt specifika försäkringsbolag för att se vilka skador som kan ersättas. Med tanke på att du inte angett något försäkringsbolag kan jag tyvärr inte ge något närmare svar på din fråga, men hoppas svaret var till din hjälp. I annat fall får du gärna höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare