Ersättning vid sakskada på grund av vårdslöshet

Jag bestämde med en tjej att jag skulle köpa hennes soffa. Betalade 1700 kr för den. Bestämde med en som går i min klass att han skulle hämta den åt mig och förvara den i sitt förråd tills jag kom tillbaka till Campus vid X-universitetet i stad X. Han hämtade soffan och allt hade gått bra. Skulle sedan nu i veckan hämta soffan och då visar det sig att soffan inte hade fått plats i förrådet och han bara hade placerat dynorna där. Soffan var ställd på annan plats. Väl där soffan skulle ha varit placerad fanns den inte kvar. Den hade blivit placerad i en trappuppgång utanför ett förråd där vem som helst kan ta det. Det finns en oskriven regel här att allt som är placerat i trapphusen får man ta. Jag undrar om jag har någon juridisk rätt att få ut någon ekonomisk ersättning från han som hämtade soffan?

Lawline svarar

Hej,

Enligt skadeståndslagen 2 kap 1 § ska den som uppsåtligen eller på grund av vårdslöshet vållar någon personskada eller sakskada också ersätta skadan. I ditt fall då det anses vara vedertaget att "allt som är placerat i trapphusen får man ta" borde han ha varit medveten om risken med att placera din soffa där. Ni hade även kommit överens om att soffan skulle förvaras i hans förråd, men eftersom soffan placerades på en annan plats med risk att någon annan kunde ta den, har han även brutit avtalet mellan er. Således bör han ersätta dig för den förlust du åsamkats på grund av hans vårdslöshet.

Lycka till!

Essie MalkocRådgivare