Ersättning vid bedrägeri

Hej!

Jag har blivit utsatt för ett bedrägeri - det gällde 9000 kr för en vara som sedan aldrig levererades. Jag polisanmälde och har nu fått svaret från polisen att förundersökningen läggs ned, eftersom gärningsmannen redan dömts för annan brottslighet och att den påföljden är tillräcklig för att innefatta även denna anmälan. Det står också att "enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse."

Det är ju bra att han blir straffad - men mina pengar då? Är inte de ett enskilt intresse? Är det lönt att be om en omprövning? Eller hur kan jag annars gå vidare för att få pengarna tillbaka - stämma personen?

Jag har redan kollat med försäkringsbolag och bank - inget att hämta där, tyvärr.

Hoppas på svar, verkar vara en jättebra tjänst detta!

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Det är givetvis positivt att du anmäler honom till polisen. Av vad jag förstått får jag nog tydliggöra den viktiga skillnaden mellan straffrätt och civilrätt. Polisen har enbart att göra med den straffrättsliga sidan, vilket innebär att åklagare i ett senare skede ska försöka straffa honom för hans brott. Straffrätten har ingenting med dig som "offer" att göra. Min tolkning av svaret du fick från polisen är att hans straff är så omfattande att det "konsumerar" bedrägerin mot dig.

Istället har du möjlighet att föra en civilrättslig process mot honom i egenskap av målsägande. I vissa fall kan det straffrättsliga och civilrättsliga (gällande skadestånd) föras i samma process, men pga. att han redan är dömd är detta inte möjligt. Det innebär att du som enskild får föra en separat talan mot honom angående skadestånd till dig. Skadeståndet skulle i så fall bestå av de pengarna du lurades till att betala.

Jag rekommenderar att du först (om möjligt) kontaktar honom och kräver dessa pengar. Då han förmodligen inte kommer att betala då kan det vara motiverat att föra talan mot honom i domstol, om du finner det nödvändigt, med hälp av ett ombud.

Lawline RådgivareRådgivare