FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/06/2016

Ersättning vid bedrägeri

Hej!

Jag har blivit utsatt för bedrägeri, vem kan ersätta mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I vissa fall täcker försäkringar bedrägerier, varför du bör kontakta ditt försäkringsbolag för att kontrollera om just din försäkring täcker bedrägerier.

Vidare kan du kräva skadestånd av gärningspersonen. Detta skadestånd behandlas vanligen i domstol i samband med att brottet prövas, åklagaren är vanligtvis skyldig att driva skadeståndsfrågan åt brottsoffret om man begär detta. Viktigt att tänka på är då att man meddelar att man vill driva skadeståndsfrågan, om möjligt redan då man polisanmäler bedrägeriet. En annan viktig sak att tänka på om gärningspersonen var under 18år då brottet begicks är att begära skadestånd även av vårdnadshavare.

Kan gärningspersonen inte betala skadeståndet kan man få ersättning i form av brottsskadeersättning. För att kunna få detta måste man göra en ansökan om brottsskadeersättning, se här. Dock är det svårt att få brottsskadeersättning för skador som uppkomit genom bedrägeri.

Då du inte anger vad det är för typ av begrägeri kan det även finnas andra möjliga aktuella ersättningar. Ett exempel på det är om det rör sig om kortbedrägerier då kortutgivaren i vissa fall ersätter missbruk av ditt kort.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vid vidare frågor är du välkommen att kontakta oss igen här eller via telefon 08-533 300 04.

MVH

Lisa AnderssonRådgivare