Ersättning utan kontrakt?

Min dotter fotograferades för H&M och eftersom det var första gången så tänkte jag inte på kontrakt eller dylikt utan allt sköttes via mejl med en kontaktperson. Jag fick muntlig information om att bilderna skulle finnas i butik under sommaren efter att ha ställt frågan. Ingen annan info utgick. Efter att ha jagat kontaktpersonen i 6 månader för att få betalt så fick jag till slut arvodet utbetalt av HR chefen på H&M. Redan innan jag lyckades få betalt så hade bilden på min dotter publicerats i butikerna här i Sverige, men blev väldigt chockad när jag fick veta av vänner utomlands att hon finns i butikerna där. Bilderna är över hela världen och det enda de vill erbjuda som kompensation är ett fjuttigt presentkort. Vad kan jag kräva som ersättning? Efter att ha hanterat detta ärende så dåligt och att inte informera om att bilderna skulle publiceras globalt så tycker jag att en bättre ersättning inte är mer än rätt. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Tråkigt att höra att du känner dig lurad men dessvärre finns det nog inte så mycket du kan göra enligt scenariot du beskriver.

Ett avtal ingås med anbud och accept vilket kan ske såväl muntligt som skriftligt. Det finns därför inga krav på att du exempelvis ska få skriftliga kontrakt när ett avtal har träffats.  Om ni kommit överens om betalning i er mejlkonversation är detta bindande, men detta är inget som framgår av din text.

Med min ringa inblick i modellbranschen har jag fått uppfattningen att modeller ibland jobbar gratis för att göra reklam för sig själva så det finns inte heller någon branschpraxis som säger att en viss betalning ska utgå. Eftersom du informerades om att bilderna skulle finnas i butik utan några löften om att detta bara skulle gälla nationellt får du nog anses informerad i tillräcklig utsträckning för att bilderna ska kunna publiceras globalt även om det inte var vad du hade tänkt dig.

Det finns visserligen en paragraf i avtalslagen (36§) som säger att oskäliga avtalsvillkor ska jämkas.  Paragrafen tillämpas dock restriktivt och det finns förmodligen inte utrymme att använda den i detta fall.

Inför framtiden är det därför viktigt att ni avtalar om såväl betalning som användningsområde för bilderna.

Om jag missuppfattat dig är du välkommen att återkomma.

Mvh

David IngvarssonRådgivare