Ersättning personskador för cyklist efter olycka i trafik

Hej , jag blev påkörd av en bil när jag cyklade över gatan , bilen kört mot rött ljus detta genom att han krockat med annat bil samt mig och andra fotgängare.

Jag var tog till sjukhuset i ambulansen fick 4 stygn i huvudet, var sjukskriven 3 veckor och har fortfarande ont i handen och benet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det du undrar över är dina möjligheter till ersättning efter olyckan.

I fallet du beskriver blir trafikskadelagen tillämplig eftersom skadan har skett till följd av en bil som varit i trafik vid skadetillfället, 1 § Trafikskadelagen (TskL).

Du har rätt till ersättning
De skador som du beskriver räknas som personskador. Eftersom det framkommer att du har fått dessa skador till följd av krocken med bilen har du rätt till trafikskadeersättning som utgår från bilistens trafikförsäkring, 11 § TskL.

Vad omfattar ersättningen?
När det gäller personskador har du rätt att få ersättning för:
- Sjukvårdskostnader
- Inkomstförlust de tre veckor du varit borta från ditt arbete (bortsett från karensdag(ar))
- Sveda och värk (sådant som är övergående)
- Ev. för bestående smärtor om skadorna blir bestående
- Även ev. skador på de kläder som du bar vid olycksfallet

(5 kapitlet 1 § Skadeståndslagen).

Om det är en okänd bilist
Om du inte känner till vem det var som körde bilen som skadade din fru kan du vända dig till Trafikförsäkringsföreningen för att få hjälp med ditt ärende.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga, och krya på dig!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare