FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/12/2017

Ersättning från skadevållare innan dom

Jag blev knivskuren i våras i magen (30cm) 0chans i låret huggen 10 cm. Jag blev opererad och fick stora fula ärr på msge/lår. Måste jag vänta med att begära ersättning för dem? Rättegången är i december 2017. Detta hände mars 2017. Tyvärr saknade jag vid tillfället helt försäkringar. Rubricerad som dråpförsök först men nu grov misshandel.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi två typer av ersättningssystem vid skada. Dels försäkringssystemet, dels ersättning för skada enligt lag eller avtal. I din situation kan man bli ersatt enligt försäkring och skadeståndslagen. Försäkring kan ge pengar innan ersättning enligt skadeståndslagen eftersom försäkring inte kräver dom. Det svenska systemet är utformat på det sättet att systemen kompletterar varandra. Det är tänkt att man på kort sikt kan bli ersatt av försäkring och om man ej har försäkring genom skadeståndslagen. Det kräver dock att skadeståndet fastställs genom dom. Om man däremot inte har försäkring försvinner tyvärr ens möjlighet att bli ersatt innan dom har fastställts om ersättning enligt skadeståndslagen. I ditt fall kommer du på grund av det tyvärr behöva vänta med att få ersättning tills efter rättegången.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare