Ersättning från hyresvärd

Hej I samband med stormen i sydsverige i början av December så blåste en av hyresvärdens soptunnor iväg och repade hela sidan på min bil. Bilen stod parkerad på anvisad plats. När jag upptäckte detta samma dag konfronterade jag hyresvärden som också arbetar i huset, han låtsades först som att han inte visste något om detta men sedan kom det fram att han själv varit ute och flyttat tillbaka tunnan då den legat framför min bil. Detta var inte heller första gången soptunnorna vält eller blåst iväg. Jag anser att det ligger på hyresvärdens ansvar att antingen betala min självrisk eller ta skadan på sin ansvarsförsäkring, då detta varit ett återkommande problem. Han har i efterhand byggt ett soprum för tunnorna. Hans försäkringsbolag skrev till mig att jag måste bevisa att han är ersättningsskyldig. Vem har rätt och vad kan jag göra för att få ersättning?

Lawline svarar

Hej Jens, och tack för din fråga!

Skadeståndsansvar regleras främst i skadeståndslagen (SkL). Nämnas bör dock att SkL inte gäller om det finns avtal som reglerar situationen (SkL 1 kap 1 §). Om hyresvärdens ansvar vid skador som denna är reglerat i ditt hyresavtal, gäller den regleringen alltså före SkL.

Enligt SkL 2 kap 1 § krävs att någon orsakat skadan med uppsåt eller vårdslöshet för att denne ska bli ansvarig. Din hyresvärd har troligen inte orsakat skadan på din bil uppsåtligen, och det krävs därför att han varit oaktsam/vårdslös för att han ska vara ansvarig.

Hyresvärden har ansvar för miljön utanför huset, till exempel soptunnor. Att de blåst iväg förut och han valt att inte göra något för att förebygga att det händer igen talar för att han varit oaktsam. Det som skulle tala mot att han varit oaktsam skulle vara om du parkerat din bil på felaktigt ställe eller liknande. Slutsatsen är dock att hyresvärden troligen agerat vårdslöst, och således är ansvarig för skadan, och ska ersätta reparationskostnaderna (SkL 5 kap 7 §).

Eftersom hyresvärden är ansvarig kan han också använda sig av sin ansvarsförsäkring. Normalt regleras dock sådana frågor försäkringsbolagen emellan, det vill säga du får ersättning från ditt bolag som i sin tur får tillbaka pengar från hyresvärdens bolag. Du nämner att hyresvärdens bolag vill att du ska bevisa ersättningsskyldighet, vilket såklart kan vara krångligt i situationer som denna ifall den ersättningsskyldige inte samarbetar. Även sådana frågor kan ditt eget försäkringsbolag hjälpa dig med, så mitt råd är att kontakta dem.

SkL hittar du https://lagen.nu/1972:207.

Lycka till!

Hanna LundqvistRådgivare