FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/09/2017

Ersättning från försäkring innan premie betalts

Jag kom överens med försäkringsbolaget on en utlandsstudieförsäkring för min son. I bekräftelsen antecknades att försäkringen måste betalas för att bli giltig. Sonen har nu råkat ut för en skada som inträffade efter att han reste men innan jag betalade försäkringen. Per telefon uppgav en tjänsteman vid försäkringsbolaget att försäkringen skulle gälla från den dag försäkringen lades upp som var samma dag som han reste. Bolaget vill inte kännas vid detta. Kan jag kräva att försäkringsbolaget ersätter läkarkostnader som uppstått efter min betalning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

En försäkring som en konsument tecknar med ett försäkringsbolag omfattas av försäkringsavtalslagen (FAL) som är tvingande (1 kap. 6 §). Försäkringen träder automatiskt i kraft dagen efter konsumenten tecknat avtalet (3 kap. 2 §). I ditt fall kan avtalet anses ha tecknats åtminstone när du mottog bekräftelsen om inte tidigare och därmed gäller försäkringen och ersättning enligt den ska utgå om skadan din son lidit täcks av försäkringen.

Att de kräver betalning för att den ska aktiveras är alltså utan verkan eftersom FAL är tvingande och förbjuder ett sådant villkor.

Förhoppningsvis räcker det alltså att ni skriver detta till bolaget och kräver att de ersätter alla kostnader med avdrag för själv risk. Detta inkluderar alltså kostnader som uppstod innan premien var betald. Om de vägrar ersätta din son kan ni lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om ni behöver mer hjälp i detta ärende rekommenderar jag att ni tar kontakt med vår juristbyrå genom att klicka här.

Hoppas det klarar upp läget. Tveka inte att höra av dig till oss igen om du eller din son behöver juridisk hjälp.

Vänliga hälsningar

Samuel KarlssonRådgivare