FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/09/2017

Ersättning för uppseendeväckande granntomt?

Hej, bor i en bostadsrätt. Grannen och jag delar uppgång och har varsin gräsmatta ned en liten gång emellan. Nu är det så att min grannes tomt ser ut som en bortglömd byggarbetsplats med gamla stenplattor på hög och gamla möbler mm. Folk som går förbi stirrar och undrar vad som händer, ja eller inte händer. Har försökt prata med grannen och även med föreningen utan någon respons. Vad kan jag vidta för åtgärder, finns det någon instans över bostadsrättsföreningens styrelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det finns tyvärr ingen möjlighet för dig att få ersättning enbart för att vad grannen har på sin tomt är fult eller uppseendeväckande, så länge det är på grannens tomt och inte tränger över på din. Det finns i vissa speciella fall möjligheter att få ersättning enligt 32 kap. miljöbalken men det gäller "fastigheter" vilket en bostadsrätt i lagens mening inte är och det ska mycket till för att en domstol ska dra en analogi och tillämpa den på en bostadsrätt.

Med andra ord finns det inte mycket du kan göra rent rättsligt.

Angående bostadsrättsföreningens styrelse, så är denna tekniskt sätt ingen rättslig instans utan en part som du kan ansöka om att få stämd i domstolen.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare