FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/11/2013

Ersättning för sveda och värk. Småmål.

Jag har av ett stort svenskt företags produkt åsamkats svår tandskada. Företaget ersätter mig för resor t.o.r tandläkare samt tandvårdskostnader. De nekar till ersättning för Sveda och värk, vilket jag har laglig rätt till “Skadeståndslagen enligt 5:e Kapitel 1:a paragrafen 3:e p. (1972:207). Produktansvarslag (1992:18). HUR ska jag förfara? Jag har sänt mail om detta till företaget men ej erhållit svar. Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Du är inne på helt rätt spår när du hänvisar till skadestånds- och produktansvarslagen.

Det du måste göra i detta läge, om företaget inte vill lyssna på dig, är att stämma bolaget i tingsrätten. Mitt tips är dock att Du gör klart för bolaget att skadestånd, enligt skadeståndslagen, innefattar såväl sjukvårdskostnader, inkomstförlust och ersättning för sveda och värk. ALLA dessa kostnader skall betalas vid skadestånd. Det finns alltså ingen möjlighet för en skadevållande att välja vilka poster i 5 kap. 1§ skadeståndslagen som denne vill ersätta. Däremot kan det tvistas om huruvida du faktiskt haft "sveda och värk".

Det första som skall sägas, om du vill stämma bolaget, är att du skall vända dig till den tingsrätt där DU har din hemvist. Huvudregeln är annars att man skall stämma där svarande har sitt hemvist. Detta framgår av 10 kap. 8 a § rättegångsbalken.

Rent praktiskt fungerar en stämning så, att du lämnar in ett yrkande till tingsrätten och grunden till varför tingsrätten skall förpliktiga bolaget att utge skadestånd.

Men vad som är viktigare här, för din del, är att OM du stämmer kommer målet i tingsrätten hanteras som ett "småmål". Detta beror på att ersättningen för ditt sveda och verk antagligen kommer att understiga hälften av gällande prisbasbelopp (alltså om den ersättning du yrkar understiger 22 250 kronor).

Fördelen är att OM du förlorar målet behöver du inte betala några rättegångskostnader, men OM du vinner får du inte heller ersättning för dina rättegångskostnader. Kolla därför med ditt försäkringsbolag om de ersätter dina rättegångskostnader i samband med småmål.

Märk väl att om du stämmer, skall du bevisa att du lidit för sveda och värk. Men det faktum att bolaget redan ersatt dina tandläkarkostnader är ett argument att du till följd av att du fick gå till tandläkaren också har inneburit att du lidit av sveda och värk.

Om småmål kan du läsa i 1 kap. 3 d § rättegångsbalken.

Lawline RådgivareRådgivare