Ersättning för skada orsakad av hund

Hej! Min hund avled till följd av ett hundslagsmål i våras. Min var kopplad och den attackerande hunden lös och utom sikt för ägaren.

Jag gjorde en polisanmälan men eftersom det inte anses vara nåt brott att hund biter annan hund så lades ärendet ner. Istället skickade jag ett krav på ersättning för ny hund och traumat jag fick uppleva. Ägaren har noncharlerat detta + två påminnelser med ett par veckors mellanrum. Det han har betalat är veterinärvården. Det jag har fått är livräntan från försäkringsbolaget Agria. Inget annat.

Nu har jag hämtat en blankett på Kronofogden, en ansökan om betalningsföreläggande. Men varför skulle hundägaren bry sig om det? Han väntar bara på att jag ska ge upp. Hur tycker Ni att jag ska gå tillväga fortsättningsvis? Har angett 12.000 kr för införskaffandet av ny kapplöpningsgreyhound samt 3000 kr för traumat.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beklagar det som hände din hund. Jag tycker att du ska begära skadestånd.
Enligt 19 § 1 st. lagen om tillsyn över hundar och katter har en hundägare s.k. strikt ansvar för skador orsakade av hunden. Detta innebär att ägaren ska ersätta skadorna oavsett om ägaren har vållat skadorna. Du kan väcka talan om skadestånd hos tingsrätten och där begära ersättning för det belopp som ännu inte blivit ersatt.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare