Ersättning för parkeringsskada

Hej

jag har en bil som blev påkört när den var parkerat i min hyrda parkerings plats. under tiden när vi var på semester. jag upptäckte skadan först när jag kom hem från min resa jag gjorde en skadeanmälan till min försäkrings bolag och polis anmälan men jag fik ingen ersättning deras svar till mig var.

För att en skada ska ersättas som parkeringsskada krävs att det klart går att bevisa att skadan dels kan

orsakat av ett okänd motorfordon och dels att skadeplatsen och tidpunkten då skadan inträffade är

känd,I detta fall är skadans utseende inte tillräckligt för att styrka parkeringsskada. Det finns inga spår

efter trafikpliktigt fordon som förklarar hur det skulle ha gått till.

jag har överklagat beslutet men fik avslag ändå. deras svar var.

Du kan inte få någon ersättning . det beror på att det inte framgår av skadans utseende att det har orsakat

av annat motorfordon. För att vi ska kunna betala måste det vara bevisat att ett okänt motorfordon

orsakade skadan under tiden bilen var parkerad. uppgifterna måste även få stöd från annat håll, t ex

genom vittne.

Vad ska jag Göra ?

tack för att ni finns till hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning för parkeringsskada kräver att din bil varit parkerad och att skadan uppkommit av okänt motorfordon. Det är ditt försäkringsbolag som reglerar parkeringsskador, detta görs utifrån Trafikskadelagen och de riktlinjer som Trafikförsäkringsföreningen, TFF angett. TFF:s riktlinjer framgår av deras hemsida och innefattar dessa punkter:

- Skadans utseende tyder på att det är ett annat motorfordon som har kört på ditt fordon.

- Du kan beskriva var och när fordonet stod parkerat och hur det har blivit skadat.

- Du har något vittne som antingen såg när skadan inträffade eller som kunde iaktta bilens skick när den parkerades och hämtades.

Min bedömning

I avslaget du fick skrevs att skadans utseende inte är tillräckligt för att styrka parkeringsskada och det inte framgår av skadans utseende att det har orsakats av ett annat motorfordon

Även om skadan inte anses tillräcklig för att styrka parkeringsskada kan du använda dig av vittnen som bland annat sett att bilen var i ett visst skick när du åkte iväg på din resa. Du kan även använda dig av vittnen som var med när skadan upptäcktes och kan intyga att din bil var skadad eller att det låg bildelar på marken.

I din text framgår att du har försökt överklaga beslutet hos försäkringsbolaget, men fått avslag. Jag tycker att du ska försöka hitta personer som eventuellt sett att bilen var hel innan du åkte på semester (vänner, grannar, andra som parkerar sin bil vid din plats m.m) och personer som eventuellt var med dig när du upptäckte skadan. Om/när du hittar dessa vittnen kontaktar du ditt försäkringsbolag igen och säger till dem att du har hittat vittnen till parkeringsskadan. Alternativt kan du begära en omprövning av TFF.

Vid en omprövning av TFF skickar ditt försäkringsbolag över alla handlingar till TFF som omprövar ärendet utifrån dessa handlingar. Hur du kommer i kontakt med TFF hittar du här.

Hoppas att jag besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare